donderdag 9 mei 2013

Het Raam 10 mei 2013

Ik heb zo'n maandagochtend gevoel, maar het is vrijdag.
Druilerig en veel wind.
Het wordt ook een lange vrijdag. Waarom?
Onze Julius is een voorbeeldig hondje.
s'Avonds na het uitlaten om een uur of half elf, gaat ie in zijn bench.
Hij maakt op zijn manier zijn bed op, valt in slaap en vertoont de eerste tekenen van leven pas weer om een uur of zes.
Om hem zindelijk te maken is het dan zaak om even snel naar buiten te gaan voor het beroemde ochtendwater.
Mijnheer Julius krijgt dan zijn brokken en na een minuut of twintig is het tijd voor een tweede uitlaatbeurt.
Het is dan inmiddels half zeven.
De dag begint.

De temperatuur  is 11°C  met een (relatieve)luchtvochtigheid van  70%.
De wind waait met een snelheid van 5 m/sec uit het zuidwesten.
De luchtdruk is 1010 hPa.
We staan duidelijk onder invloed van de depressie boven de Atlantische oceaan tussen Noorwegen en IJsland, die zich daar behoorlijk verdiept en ik denk, begin volgende week (maandag, vooral dinsdag en woensdag) voor nog meer wind en regen gaat zorgen. 

Luchdruk in kaart (isobaren)r

Achter het gordijn vanochtend dit plaatje.



Je kunt het op deze foto niet zien, maar vanuit het oosten komt het Zwitserse Cruiseschip VIKING IDUN  aan varen.





Ik heb het schip met mijn foto-camera gefilmd, maar krijg het nog niet voor elkaar om tijdig de opname af te breken. 
Ik blijf het proberen, maar een tip is ook welkom.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten